יום ראשון, 30 ביוני 2013

מכתב גלוי לראשי החמ"ד

‏כ"ב תמוז תשע"ג
‏30/06/13

מכתב גלוי לראשי החמ"ד

שלום רב
אנו תושבי המועצה האזורית שפיר בעשרים ושתים השנים האחרונות. הגענו והשתקענו באיזור בין היתר בשל רבגוניותה של האוכלוסייה וסובלנות התושבים. במועצה האזורית (בחלק הצפוני שלה) גרו ולמדו בכפיפה אחת, לאורך עשרות שנים, תלמידים ממשפחות מסורתיות יחד עם בני ובנות רבנים מפורסמים, ללא משוא פנים, ללא הפרדה ומתוך כבוד הדדי. מוסדות החינוך היו תמיד ממ"ד, כל הילדים הלכו למוסדות אלו וכך נשמרה רוח המסורת והיהדות בכל בתי אב.
לצערנו, בשנים האחרונות, במחזוריות של כל חמש שנים, קמים זרמים הקמים לכלות את האחווה והאחדות ונוגסים בכל פעם במרקם החיים היפה הזה. אחת לחמש שנים קמה קבוצה מיליטנטית ששמה לה למטרה להקצין ולהפריד, וליצור בתי ספר הנקראים יותר "תורניים" ויותר דתיים. המאפיין החוזר של קבוצות אלה הוא הדגש על חיצוניות: הפרדה בין בנים לבנות, לבוש של חצאית בלבד לבנות, כיסוי ראש למורות מחנכות וכד'. מעולם לא דרשו קבוצות אלו העלאת רמת מקצועות הקודש והחול, הנהגת תפילת מנחה בבית הספר היסודי, לימודי יהדות לעומק גם לבנות, שימת דגש על מצוות בין אדם לחברו בכיתות כמו ביקור חולים, תגבור התנדבות התלמידים וכו'.
אנו מלווים את הנסיונות האלה כבר כמעט שנות דור. תמיד חזרנו ובררנו בסקרים מה עמדת רוב ההורים. פעם אחר פעם התברר שרוב ההורים איננו מעוניין לא בהפרדה ולא בשינוי אופנת לבוש הבנות, ופעם אחר פעם אנו מוותרים בשם האחדות, נסוגים מעמדותינו, ומקווים שהפעם באמת תהיה זו הפעם האחרונה.
לאחר כל נצחון כזה של מגמת ההחמרה וההקצנה, מתברר מחדש, ששום דבר מהותי לא באמת השתנה בחינוך. התלמידים לא נעשו באמת דתיים יותר. רמת הידע היהודי לא עלתה. הפעילויות שנוספות בעקבות ההפרדה מכוונות למכנה המשותף הנמוך, ולבד מעצם היות החברה נפרדת יותר ומוחצנת יותר במראה הדתי שלה, לא קורה למעשה שום דבר חדש. התודעה היהודית איננה עמוקה יותר בשום דבר אמיתי. ולמעלה מזה, רמת הלימודים במוסדות החינוך איננה עולה, ולבד מפוליטיזציה מוגברת של החינוך למעשה לא הושגה שום מטרה בעלת ערך.
לעומת זאת, הנזקים אמיתיים:
א.      תלמידים רבים מהאזור, במיוחד בני מושבים, עזבו לחינוך החילוני וכבר לא יהיו מסורתיים כהוריהם. קולר הדור החדש הזה, שכבר לא יקיים מצוות ולא יחנך כך את ילדיו, תלוי בצוארי המפרידים והמקצינים.
ב.       הדמוגרפיה של היישוב משתנה, ותושבים חדשים המגיעים הנה שייכים לזרם אחד ומובחן, קיצוני יותר. אופי היישוב משתנה, למורת רוח תושביו המקוריים ומייסדיו, שלעתים כבר מרגישים שלא בנוח עם אורח חייהם.
ג.        נוצר נזק פסיכולוגי ברור ומוכח של בנים ובנות שיכולתם ליצור קשרים משמעותיים ניזוקה, וגורמת לבעיות אמיתיות וקשות, המתועדות היטב אצל העוסקים בנושאים האלה בצורה מקצועית.
אפשר שזו צורת החיים הנראית נכונה למקצינים, אבל אנו איננו רוצים בחברה כזו.
טוב יהיה לאותם חדשים מקרוב באו, שיסמכו על עצמם ועל נסיון החיים של בני האיזור הזה, כמו גם על העובדות המוכיחות שגם רבני האיזור חינכו את בניהם בחינוך הממ"ד, וברוך ה', שום נזק לא קרה להם. הנסיונות החוזרים ונשנים – שגם מצליחים – יעלימו את המודל הדתי לאומי ציוני, שערכי תורה עם דרך ארץ הם נר לרגליו, ויציבו במקומו את המודל הפסאודו-תורני, שיצמיח דור שטחי יותר, מנותק יותר מהחברה הישראלית, ותורם פחות להתקדמותו של עם ישראל.
אנו תובעים מראשי מערכת החינוך למנוע בעד המגמות ההרסניות האלה מלהשתלט על מארג חיינו, שנבנה פה בעמל רב ולאורך דורות. אנו דורשים מכם להגן על ערכי הציונות הדתית הקלאסית, הרואה אידיאל בהשתלבות בחברה הישראלית בכל רמותיה, המבקשת לחיות חיים מודרניים ומשכילים שלמים ולא לסגת חזרה לגיטאות מתבדלים. אל תלכו שולל אחרי מצג השווא הכביכול-דתי יותר של המבקשים לשנות, ואל תיראו מאיומיהם כי מדובר בהליכה נגד דרך התורה. שום קידוש ה' לא יצא מאותן רפורמות שקבוצות אלה מבקשות להנהיג. אבל האחריות לחברה הישראלית כולה, שהיתה נר לרגלי הציבור שלנו עשרות שנים, תתפורר ותינזק ללא תקנה.
בשם העתיד של האזור כולו, בשם ערכי החינוך הדתי כפי שיסדו אותו ראשיו ורבותיו בעבר, אל תקבלו את הדרישות האלה, והציבו במקומן דרישות של אמת, להעמקה של ידע התורה לבנים וגם לבנות, ולאחריות כלפי כל תושבי האיזור, כי בנפשנו היא.

רבקה וחגי משגב
מרכז שפירא


6 תגובות:

אסף ויזנר - עין צורים אמר/ה...

אין לי אלא להסכים עם כל מילה.
די להקצנה, חינוך מעורב ופלורליסטי אינו התפשרות אלא אידאולוגיה של שוייון ואחדות.
ישר כח!

אסף ויזנר - עין צורים אמר/ה...

אין לי אלא להסכים עם כל מילה.
די להקצנה, חינוך מעורב ופלורליסטי אינו התפשרות אלא אידאולוגיה של שוייון ואחדות.
ישר כח!

איילת סקסטין אמר/ה...

כשותפה לאותו כאב, אני שואלת בצער:
אם צריך לבחור בין שתי אופציות גרועות, מה עדיף - התחרד"לות הממ"דים, או כמו שקורה אצלנו, שגורמים חרד"ליים מקימים בתי ספר משלהם ומושכים אליהם תלמידים שלפני כן היו הולכים לממ"ד, וכתוצאה מכך הממ"ד באמת נחלש מבחינה דתית (ובקרים רבים גם לימודית), כך שגם לאלה שכן רוצים ממ"ד יש פחות ופחות לאן ללכת?

יעקב אמר/ה...

גם אם אני מסכים עם חלק מהדברים,הרי שקיצוניות וההתבדלות היא לא רק בקרב אותן אלו המבקשים הפרדה מכיתה א',על המונח הפרדה ביהדות אפשר לכתוב ספר שלם ועוד יותר על הקדושה שבהפרדה.
די שנתבונן בביטויים הקרובים לרעיון כגון:גדר,מיגדר,חציצה ונבין את האבולוציה של הדברים.
יש עולם שלם,אחר,אלטרנטיבי שמתפתח,בו הלב מתרחב,אשר מציע יהדות אחרת והלכה שפויה וקבלה של כל אדם באשר הוא אדם ומאפשר שירת נשים ומכבד את המסורת ומקפיד על בין אדם לחברו ולא רק על המקום.
אני בחרתי להיות שם.

אנונימי אמר/ה...

אורנה - פרדס חנה.
לצערי הרב החינוך הדתי מזמן איבד את שפיותו וההקצנה רק מתחזקת. מבחינתי כל ההפרדות המגוחכות הללו הם ממש "תועבה" כי הם גורמים לציבור מסביב לחשוב כאילו כול האבות (וגם האחים והתלמידים עצמם) הם שטופי זימה ופדופילים. הגיע הזמן שהציבור שלנו יקרא לעצמו דתי מודרני או דתי לייט מתוך גאווה ולא מתוך רגש נחיתות. מתוך הבנה שזו דרך אידאולוגית לגמרי שמאמינה בשוויון בין המינים ולא מייחסת מחשבות סוטות לכל גבר ממוצע. אני המומה לשמוע מחברי שישנם בתי ספר שכבר בכיתה ג אבות לא באים למסיבות של הבנות. הגיע הזמן להפגין נוכחות לא להיכנע לתכתיבים פוליטיים מגוחכים של בית הספר בשם עקרונות דתיים שאיננו מאמינים בהם. להתארגן ולהגיע כל האבות שנמאס להם לאירועים כאלו לעודד שירת נשים בבית ספר והופעות משותפות. צריך לעורר רעש גם אם תתפוצץ מסיבה אחת או שתיים וחלק מהילדים יסבלו. אך רק בצורה גזו יהיה הד לעניין וגם מסר חינוכי אמיתי לילדינו המבולבלים.

Unknown אמר/ה...

אכן אתה צודק. התורה לא מתאימה לכל אחד ויש כאלה שאינם יכולים לשאת את מצוותיה ועל כן מנסים בכל דרך לפרש את המצוות על פי רוחם העצמית...