יום שני, 3 באוקטובר 2011

לא באש ה'

לא באש ה'.
אנשי תג מחיר, כלי חמס מכרותיהם. בסודם אל תבוא נפשי, בקהלם אל תחד כבודי.
וקללת יעקב עומדת ומצהירה: אנשי כלי החמס לא ינחלו את הארץ. אחלקם ביעקב, אפיצם בישראל. לא זו הדרך לנחול ארץ, זו הדרך להפסיד אותה.
וגם אם יעמדו ויצעקו ככרוכיה "הכזונה יעשה את אחותנו", וגם אם יטענו שוב ושוב שאת כבוד ישראל הם גואלים, אין ישראל רוצה בזה. ועוד תבוא עת חשבון.
"אמר הכוזרי: כך היה אמנם הדבר, אילו היתה ענוותכם דבר אשר בחרתם בו, אבל היא אינה כי אם דבר שבהכרח, וכאשר תשיג ידכם תהרגו אף אתם בשונאיכם. אמר החבר: מצאת מקום כאבי, מלך הכוזרים" (הכוזרי, מאמר א, קיד-קטו).
לא בשנאה ה', לא ברצח ה', לא באש ה'. ולא בשנאה ולא ברצח נזכה בארץ ישראל.
ולואי ולא תקיא אותנו הארץ מפני החמס אשר בכליהם.

13 תגובות:

Shifra אמר/ה...

אם אתה מתכוון להצטרף למשלחת של פרומן (רב), מצגר (רב), וראש הקיבוץ הדתי (רב) ולחלק ספרי קוראן לערבים - אנא כתוב פוסט, וצרף תמונות.
אין ספק שאתה הידיד המתון ביותר שלי. מבחינתי - זאת לא מחמאה.
שפרה

Baruch Alster אמר/ה...

יישר כח, חגי!
אבל לדעתי, אם אתה (וגם אני כנראה) כ"כ מתונים בעיני שפרה, יש לציבור שלנו בעיה הרבה יותר גדולה ממה שאפילו אני חשבתי...
ולצערי אין לי מושג כיצד להתחיל להתמודד אתה )-:

חגי משגב אמר/ה...

הבעיה היא, שמדובר בשחיתות מוסרית. ובעיני רבים בציבור שלנו שריפת המסגד היא לכל היותר טעות טקטית ולא בעיה מוסרית, כי הם רק ערבים. מדובר בגזענות מובנית, שהחינוך הדתי הצליח להטמיע ברוב חניכיו. אולי זה בא בגלל שמלמדים רק את גישת הכוזרי לבחירת ישראל ולא את הרמב"ם, אולי מהדגשה יתירה של עניינים לאומיים ופוליטיים על חשבון ענייני מוסר כלליים. לכן היה לי חשוב לצטט דוקא את הכוזרי.

Shifra אמר/ה...

כזכור, גדולה היא נקמה שניתנה בין שני שמות ד'. וכשאנשים מרגישים שהממונים לא מגנים עליהם, אז תמיד יקומו כאלה שייקחו את החוק לידיהם. תגובתו של דרוקמן (רב) היא למעשה אותה תגובה שהביאה להסגרת שמשון לפלישתים. וכזכור, בן-יוסף ב 38' פעל על דעת עצמו. אילו פרומן (רב) היה חי אז... מדהים שכעבור שנים בן-יוסף אומץ כגיבור לאומי.
ולחלק את הקוראן? מה, אנחנו חייבים להם משהו? איפה היו הערבים המתונים שחילקו לנו תנ"כים אחרי שריפת בתי-הכנסת בגוש קטיף? אבל לא היו כאלה. ולדעתי, טוב שכך. אני לא בעד ידידות ביננו. זה עלול להביא לנישואי תערובת.
ולחלק קוראן? ספר שבשמו נרצחו המוני יהודים? למה שלא נחלק את "מיין קאמפף" לגרמנים כאות אחווה?
ולסיום, לא למדתי את הכוזרי באולפנא. גם לא ממש את הרמב"ם. לומדים מה שיש בחוברת תושב"ע בשביל הבגרות. חוץ מזה - כל אחת יכולה בשעת עיון ללמוד מה שבא לה. אבל למה ללכת רחוק? האקטואליה מחנכת דיה.
שפרה

חגי משגב אמר/ה...

לא מדובר על חלוקת קוראנים. ולא מדובר על ידידות, זה עניין אישי. מדובר על לא לשרוף מסגדים. זה הבדל די בסיסי. וכדאי לזכור: הנקמה מעולם לא הובילה את עם ישראל לגאולה. ולעומת זאת, הקנאות הובילה אותו לחורבן. וחורבן בית שני התחיל לא ממרידה ברומאים, אלא ממהומות בין יהודים לגויים. בואי נשאיר את הנקמה הגדולה לה', שהחביא אותה בכוונה בין שני שמותיו, ובגמרא שם ברור שמדובר לעתיד לבוא, ונקמה על ידי ה'. ציטוטים מקוטעים לא יעזרו פה, גם אם נביא להם מקור (סנהדרין צ"ט).

Shifra אמר/ה...

בבקשה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3818985,00.html
וזה עצוב שאנו צריכים להשאיר נקמה לקב"ה - הרי אנו אמורים לדבוק בדרכיו. אבל אכן, היהודים בדורנו לא יהודים לנקום. אם לצטט את מרדכי טננבוים-תמרוף, "אבוי לאותה נקמה". תכלס, הוא צדק... אבל זה כבר דיון אחר.
שפרה

חגי משגב אמר/ה...

אני מקווה שראית גם את הטוקבקים. איך הם מנסים לומר שלא שרפו מסגד, זה בסך הכל היה שטיח. והנה, חצי שנה אחרי, והפעם זה כבר מסגד. ו"למה הרבנים לא נסעו גם ליישובים היהודים ולחברון". טוב, זו סתם שטות, הרב פרומן הלא גר שם בעצמו. ואם אז גם אני גיחכתי, היום הטוקבקיסטים של אז שכנעו אותי שהעיוורון כבר כאן. ושלא יהיו לך טעויות, כשתג מחיר יגיעו לשלטון, את מחנות הריכוז יבנו עבורך, לא רק עבור הערבים. את מערבית מדי. מעולם, באף מקום בעולם, כשהגיעה הקיצוניות הלאומית לשלטון היא לא נעצרה בבני העם האויב, אלא עברה תמיד פנימה.

יענקל'ה אמר/ה...

אכן, גם הפעם חגי צודק לדעתי. אך אליה וקוץ בה. עדיין לא נמצאו אותם אלו שחתמו את המילים: "תג מחיר". היום ה"מותג" הזה הינו מטבע עובר לסוחר, אם כי אין ערך אמיתי למטבע זה. יש לשים לב, שעד כה, לא נתפס איש מאלו. וכמו ב"עקירת הזיתים" הכה מפורסמת, שגם בה לא נעצר ולא נמצא מי שעשה זאת. לא אופתע, אם יתברר שאת המסגד בצפון הציתו מקומיים, ולקחו בהשאלה את המותג המדובר.
אשר על כן, אני מסכים עם קביעתך חגי, כי זה מעשה שלא יעשה, ואוי לנו אם יעשה ע"י כוחותינו. ימים או משטרה יגידו.

אנונימי אמר/ה...

מה שעצוב בכל הדבר הזה, זה להבין עד כמה אין ערך, למילים, לפסוקים, לקדושה.
האדם תקוע באמונותיו התפלות, ליבו אינו זע למראי עוולה, שבעונו לא מאפשר לו להבין את הרעב, ולמעשה נראה שלגוף המכונה אדם, בין אם יקראו לו שפרה או טל - אין את הנשמה היתרה לצאת לחופשי ממגבלות תודעתנו המצומצמת.
הקפיאה הזו - היא אסוננו וגלותנו האמיתית

Shifra אמר/ה...

האמנם? ואני יודעת איך אנחנו, טוב - חלק מאיתנו - התאכזבנו בשלטונם של הקיצונים הלאומיים (לשעבר?) בגין ושמיר. שניהם אנשים שהיו להם תג מחיר על הראש...
שריפת מסגד - סוף העולם? הערבים עושים את זה אחד לשני תדיר בארצותיהם. ואין מצפצף בתקשורת. אצלינו - מהומה. למה? כי יהודים העזו.
ואולי תקרא לדוד המלך קיצוני לאומי? אבל אני עדיין לא בטוחה שלא היה עדיף לחיות בממלכתו מאשר בממלכת שלמה. המיסים ודאי היו נמוכים יותר, והמלך לא דגל בשיטת "באהבה ננצח" כפשוטו שהביאה לאלף נשים זרות.
שפרה

חגי משגב אמר/ה...

אני לא מבין. לדעתך שריפת מסגד היא מעשה מוסרי? ממתי תגובות ערביות בארצותיהם הם מדריכיך המוסריים?
ולשאלתך - לא, לא הייתי מצטרף ללח"י. הוא דגל בטרור אישי.
ואחרי ככלות הכל, את דמות ימות המשיח בנתה היהדות על פי דמותם של ימי שלמה, לא על פי דמותם של ימי דוד.
ועל דוד, הלא מוסרי, נגזר "לא תסור חרב מביתך עד עולם". ואת המקדש הוא לא בנה. שלמה כן.
וככל הנראה לא נוכל להכריע סופית בויכוח המוסריות על ידי ציטוטים מפה ומפה, ונאלץ, כרגיל, לקחת אחריות על החלטותינו, בלי להתחבא מאחורי הגב של הקדמונים. האחריות היא שלנו, ורק אנחנו נהיה אשמים בחורבן שנביא על עצמנו מהסיבות הכי נכונות בעולם.

Shifra אמר/ה...

ולי אין שום בעיה בכך ששני האליהו הוציאו להורג את הלורד מוין (ששאל מה יעשה במיליון יהודים), או שהאצ"ל תלו את שני הסרג'נטים - דבר שגרם לבריטים לחדול לתלות יהודים. מוסר? זו מילה שאיני דנה בה הרבה. אני יותר פעולת על-פי הרגש והפרקטיקה.
על כך שדוד לא בנה את הבית אפשר לדון. האם זה אומר הרבה לאור העובדה שהורדוס זכה לשפץ כ"כ את בית שני - וחז"ל התפעלו מזה? העובדה שחז"ל אהבו את ימי שלמה - כבר אמרנו שהרבה מחז"ל היו מתונים. אבל לפחות הם תמיד הביאו דעת מיעוט.
אמנם דוד קיבל קללה, אבל זה היה בזכותו שממלכת שלמה לא התפרקה בימי שלמה. האב, והבן, במקרא אין ספק שלדוד זכויות רבות יותר לפני ד'.
אם חורבן יבוא או לא - זה לא תלוי רק בקבוצה קטנה של אנשים. תמיד יש המון גורמים. גם את זה אפשר ללמוד מבית שני.

אנונימי אמר/ה...

שריפה היא מעשה נבלה. שריפת מקום תפילה חמורה שבעתיים. אבל, הפעם צריכים גם לשאול למי שרפו.
אנשי טובא - זנגריא אינם שכנים טובים ושוחרי שלום של כפר הנשיא וגם לא של מחניים. מדובר בקבוצה קיצונית מאוד, מחרחרת ריב מאוד, עדת גנבים שחמס בכליהם. גם את זה צריכים להגיד, הפעם על ראש הגנב בוער המסגד ולדאבון לבנו, ידינו שפכו את הדלק הזה ועיני כל העולם ראו.