tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post518459858747649621..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: כי תצא: האם התורה מתירה פשעי מלחמה?חגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-35447320776926373332014-03-15T13:22:14.242+02:002014-03-15T13:22:14.242+02:00בדרזדן ובהירושימה נאלצו להרוג כדי לסיים את המלחמה....בדרזדן ובהירושימה נאלצו להרוג כדי לסיים את המלחמה. שאולnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-65292507170287935792013-08-24T21:14:10.547+03:002013-08-24T21:14:10.547+03:00"את ההיסטוריה כותבים המנצחים". כמה ילדים..."את ההיסטוריה כותבים המנצחים". כמה ילדים נהרגו בדרזדן ובהירושימה? חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-83368786003858267532013-08-24T04:39:16.073+03:002013-08-24T04:39:16.073+03:00אברם העברי, קראתי מעט, ונראה מעניין. הפשט שאתה מצי...אברם העברי, קראתי מעט, ונראה מעניין. הפשט שאתה מציין ברור, וזו הסיבה שרבים מתפתלים להסבירו באופן שיפטור את המקרא ואת היהדות מהעול המוסרי של מצוות ג'נוסייד.<br /><br />עוזיה לעומת זאת לא מתפתל, ועבורו מצוות ג'נוסייד זה על הכיפכיופאק. באופן כללי אדם שמצדיק ג'נוסייד הוא אדם שאני לא מעוניין להיות בשיג ושיח איתו, אבל אענה בכל זאת. הרג חפים מפשע הוא אחד הפשעים הנוראים מכל. בעיני באופן כללי הרג הוא בעייתי, גם של לא חפים מפשע וגם להגנה עצמית, אבל אני לא פוסל אותו קטגורית. מה שאירוני זה שאתה מתאר את "כל המצבים המורכבים" שידמנו, ונשמע לך הגיוני שאחד מהמצבים המורכבים האלה דורש השמדה של עם. אכן, הפתרון המורכב והעדין ביותר שאפשר לדמיין, לכל מצב מורכב ככל שיהיה. אם אתה חושב שיכולה להיות סיטואציה בה מוסרי להרוג תינוק, רק בגלל שהוא נולד לקבוצה מסוימת, תפאדל. היית משתלב יפה ברוב הדומם של גרמניה בשנות השלושים והארבעים, ואתה כנראה משתלב יפה ברוב הדומם של ישראל 2013.Dehedhttp://dehed.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-16345027628822386902013-08-22T21:06:45.019+03:002013-08-22T21:06:45.019+03:00dehed,
לא ברור לי מדוע השמדת עם היא דבר שהוא בעי...dehed, <br /><br />לא ברור לי מדוע השמדת עם היא דבר שהוא בעיניך סדין אדום בכל מצב שהוא. האם אתה סבור שאין הצדקה לכך באופן עקרוני, או שמא אתה סבור שלא תיתכן היווצרות נסיבות שתצדקנה צעד כזה? או שמא אפשרות שלישית?<br /><br />אם אתה סובר כאפשרות הראשונה, אשמח להסבר מדוע הריגה של פרטים יכולה להיות מוצדקת ושל קבוצה (=אנשים בעלי מכנה משותף מסוים) אינה יכולה להיות מוצדקת בשום מצב. <br /><br />אם כאפשרות השניה, מנין לך הבטחון שבכל המצבים המורכבים שהזדמנו ויזדמנו לציוילזציה האנושית במשך אלפי שנות קיומה לא תיתכן קונסטלציה שתצדיק רצח עם?<br /><br />אם ישנה אפשרות שלישית, אשמח לדעת מה היא. עוזיהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-11895140436136493712013-08-18T11:21:07.835+03:002013-08-18T11:21:07.835+03:00למי שיש סבלנות מוזמן לקרוא את המאמר המרתק \ מוזר \...למי שיש סבלנות מוזמן לקרוא את המאמר המרתק \ מוזר \ מבולבל הבא, מאת אבשלום אליצור:<br />http://www.a-c-elitzur.co.il/site/siteArticle.asp?ar=182<br /><br />לדעתי נראה על פי הפשט, שעמלק פשוט איבד את זכות הקיום שלו, מכמה סיבות, המפורשות בתורה:<br /><br />1) התקפה נבזית על ישראל מייד כשיצאו ממצרים - לא זו בלבד שלא קידמו את ישראל בלחם ומים (שעל זה 'נענשו' עמון ומואב בהרחקה מישראל לשלושה דורות), אלא עוד תקפו את החלשים מאחור, בניגוד לחוקי המלחמה המהווים את מרכזה של פרשת כי תצא.<br /><br />2) "וְלא יָרֵא אֱלהִים" (דב' כה יט).<br />אנשים ללא יראת אלהים הם מסוכנים:<br />"...רַק אֵין יִרְאַת אלקים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי..." (ברא' כ יא).<br /><br />3) ולזה יש להוסיף שעמלק, כידוע, היה קרוב משפחה שלנו (מצאצאי אדום) - וההתקפה הבוגדנית מצידו על ישראל היא חמורה הרבה יותר, והלא כך אומר עובדיה:<br />מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב תְּכַסְּךָ בוּשָׁה וְנִכְרַתָּ לְעוֹלָם. בְּיוֹם עֲמָדְךָ מִנֶּגֶד בְּיוֹם שְׁבוֹת זָרִים חֵילוֹ... גַּם אַתָּה כְּאַחַד מֵהֶם... וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו כִּי ה' דִּבֵּר".<br />וכנ"ל מלאכי עשרות רבות של שנים אחרי חורבן ירושלים:<br />"כִּי תֹאמַר אֱדוֹם רֻשַּׁשְׁנוּ וְנָשׁוּב וְנִבְנֶה חֳרָבוֹת כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת הֵמָּה יִבְנוּ וַאֲנִי אֶהֱרוֹס וְקָרְאוּ לָהֶם גְּבוּל רִשְׁעָה וְהָעָם אֲשֶׁר זָעַם ה' עַד עוֹלָם".אברם העבריhttp://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%9D_%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-71736269544326329892013-08-16T14:18:31.940+03:002013-08-16T14:18:31.940+03:00כנראה, שזו בעצם הסיבה שחז"ל "החליטו"...כנראה, שזו בעצם הסיבה שחז"ל "החליטו", כי סנחריב בילבל את האומות. אשר על כן, מעת כינונה של ההלכה, ה"ג'נוסייד", ירד מסדר היום ההלכתי. אז אולי זו לא סתם "טהרנות"? אני מרשה לנו לטפוח על שכמינו שכאלו הם חכמינו.יענקל'הnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-20881006178440271342013-08-16T01:30:20.672+03:002013-08-16T01:30:20.672+03:00על עממי כנען אפשר לנהל אותו דיון מודרני על הקשר בי...על עממי כנען אפשר לנהל אותו דיון מודרני על הקשר בין קולוניאליזם לטיהור-אתני, בסך הכל זה כתוב בתורה בלי הטהרנות והמוסרנות של השיח המערבי, ואין ספק שמדובר בפשעי מלחמה בדיוק כמו אלו שליווי (מי פחות ומי יותר) כל אקט קולוניאליסטי בהיסטוריה האנושית.<br /><br />עמלק לעומת זאת הוא ג'נוסייד פאר אקסלנס, סימון קבוצה אתנית כפסולה מלהתקיים לנצח. היה נראה לי צורם שדווקא בדיון על פשעי מלחמה בפרשת כי תצא, בה מופיע ציווי למחות זכר של עם, אין זכר לכך.Dehedhttp://dehed.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-81489927031605275922013-08-15T14:15:29.177+03:002013-08-15T14:15:29.177+03:00אכן, זה אולי הציווי הקשה ביותר בתורה. כל תשובה בענ...אכן, זה אולי הציווי הקשה ביותר בתורה. כל תשובה בעניין תישמע כמו תירוץ. ובכל זאת ניתן להצביע על כך שלהלכה, גם עמלק יכולים להשלים עם ישראל, ואם ירצו - אף להתגייר, כך שהציווי אמנם מנוסח בצורה טוטאלית, אבל שוברו בצידו, עם ציוויי הקריאה לשלום, שחלים גם על שבעת העממים (שעליהם יכולת לשאול בדיוק אותו הדבר). אפשר לשאול מדוע בחרה התורה לנסח כך את הציווי המזעזע הזה. אפשר למצוא תשובות מחוכמות יותר או פחות, שמעמידות לעתים תפיסה היסטורית כוללת על העולם ומבנהו. אבל זה כבר עניין של טעם. <br />הפוסקים המאוחרים, שדנו בשאלה האם חייבים לקרוא לשלום לעמלק ועממי כנען, דנו בזה בצורה תיאורטית בלבד, כששום דבר מעשי לא עמד לנגד עיניהם. חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-66602272182139371102013-08-15T12:48:42.033+03:002013-08-15T12:48:42.033+03:00רשומה מעניינת, אבל לטעמי הכשל המוסרי המשמעותי (והע...רשומה מעניינת, אבל לטעמי הכשל המוסרי המשמעותי (והעל-זמני) הוא הציווי על ג'נוסייד. יש משהו ברצח-עם, שמפריד אותו משאר הציוויים המוסריים, שאפשר לדבר בהם על מינון וכמות (כמו שהצבעת על הצביעות והטהרנות של דיני מלחמה ומוסר מלחמה מודרניים), ואפשר לדבר על היחס ביניהם לבין מצבים משפטיים שלא תמיד חופפים. ג'נוסייד יושב מעל, הוא פסול, הוא מבטל את האנושיות, ולא יכולה להיות לו שום הצדקה, משפטית-פורמאלית או מוסרית-מהותית.<br /><br />הציווי בתורה על ג'נוסייד, ואז התיאור המעשי של הכישלון של שאול בביצוע הג'נוסייד (מרחם על אכזרים?? באמת?? יש יותר איבוד מצפן מוסרי מזה??) שוללים את היסוד המוסרי של הקודקס שמכיל אותם באופן עמוק יותר מכל פרט אחר שניתן להצביע עליו ולדון בהקשר ההיסטורי-פילוסופי שלו. אחרי השואה, איני יודע איך ניתן לקרוא את "תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם" או את "לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לו וְלא תַחְמל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעלֵל וְעַד יונֵק מִשּׁור וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמור" ולא להזדעזע באופן עמוק.<br /><br />שורה תחתונה, קודקס מוסרי שמכיל בתוכו ג'נוסייד, הוא פסול. וכל כך מוזר שזו לא הנחת מוצא של א/נשים בעלות/י סנטימנט מוסרי.Dehedhttp://dehed.comnoreply@blogger.com