tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post8392940245596980201..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: חודש התשובה: ניקסון בהר הרצל, או המלך בשדהחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-51319227810375809252011-09-20T10:11:37.979+03:002011-09-20T10:11:37.979+03:00חייבים להיות עקשנים. כי אחרת אנשים מסוימים יכניסו ...חייבים להיות עקשנים. כי אחרת אנשים מסוימים יכניסו נשים כחזניות ויורידו את המחיצות בין העזרות...<br />ולא יעזור כלום, אני דווקא נורא אוהבת את עניין המלוכה. מלך טוב יכול לעזור לעם בצורה ששום ראש ממשלה או נשיא בחיים לא יצליחו. יש משהו מרומם במחשבה שהנביא בוחר אדם, שופך עליו שמן ומרים אותו מעם. הוא מייצג את העם, וכבודו הוא כבוד העם - באופן שראש ממשלה שנבחר על ידי 28% מהציבור ופשוט הצליח להרכיב ממשלה לא מייצגים. ברור שאפשר להוכיח אחרת מהתנ"ך ומחטאי המלכים, אבל אני מדברת באופן תיאורטי. ואם באמת נהיה רע כ"כ, אז מארגנים מרד. <br />אבל לא סתם אנגליה השכילה לשמור על המלוכה שלה לצד ראש הממשלה והפרלמנט. מלך, כתר, משפחת אצולה, גינונים מיוחדים - אפילו האמריקאי מתלהב מזה היום...Shifrahttps://www.blogger.com/profile/16229144356438273540noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-42038940445192367982011-09-20T10:09:33.231+03:002011-09-20T10:09:33.231+03:00העניין הוא שאנשים חושבים על החיפוש שלהם פחות כעל ח...העניין הוא שאנשים חושבים על החיפוש שלהם פחות כעל חיפוש לאומי, אלא כנסיון למצוא מקום - שייכות, בית, והרגשה שהם עושים את הדבר הנכון. ואולי זה קורה גם בגלל השינוי במבנה המשפחה היום.. בדרך כל אנחנו מפנטזים על מה שהיה לנו פעם ועכשיו חסר. כמובן שהיום זה לא כמו פעם ושההתרפקות על הנוסטלגיה מתארת את העבר בצורה מושלמת בהרבה משהיה; אם המקור של המלך בראש השנה הוא חז"לי, אני חושבת שאני יכולה להבין לאיזו מציאות הם התפללו.<br />מעניין להסתכל על עלייתו של מושג ה"אבא" בהקשר הזה לעומת ההמלכה; אני עדיין חושבת מה שאמרתי לך אתמול - מלים הן לא מה שאתה מוציא מהן אלא מה שאתה שם בתוכן [ל.מ. בוז'וולד].<br />אפשר לספר את מושג המלך ככה שיתאים גם היום למה שאנשים מחפשים.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-60456455305953656462011-09-20T10:03:16.353+03:002011-09-20T10:03:16.353+03:00בעולם מסורתי, כל אדם יודע את תפקידו ויעודו, האדם, ...בעולם מסורתי, כל אדם יודע את תפקידו ויעודו, האדם, ביהדות נתפס כ"חומר גלם" אשר צריך להתנסות בתהליך האזרוח (civilized) באמצעות חינוך לערכים ומצוות וכך להפוך לאדם אנושי באמת. הוא מוגדר במונחי יצירה ותקשורת.<br />בעולם המערבי, מודרני המבוסס על ערכים נוצריים ברובו הרצון החופשי נועד להפוך רב חשיבות כמרכז המאחד את האדם. ביטול המצוות בנצרות הוא תוצאת המחשבה שכיון שבני האדם נושאים בקרבם עקרון (מחשבות, רציות, מעשים), יושרם חייב להיות כרוך בחופש.<br /><br />על המתח הזה של בין המודרני והמסורתי אנו נעים. המודרנה כמבוססת על "להגשים את עצמי בעצמי" משאירה אותנו לבד, ללא רע, ללא מלך, בורא וללא תפילה.<br />המסורתיות, מונעת את תחושת החופש והחירות שאנו כה זקוקים לה כדי להביא עצמנו לידי ביטוי ויצירה.<br /><br />כנראה שהדרך הנכונה היא האמצע שבין הגישות. לחלוק כבוד לסמכות - בין שיהיה מורה, רב, שוטר, שליט. בין אם זה שלנו ובין אם לאו. כך גם, ממקום של ענווה נוכל להתקרב באמת לבוראנו. זו דרך מורכבת, בין הפונדמנטליסטיות היהודית הדתית שבה תמיד הדרך היא כל כך ברורה (ע"ע שפרה) לזו החילונית חופשית המשאירה אותך בלבדות.<br /><br />טלAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-13142105135289367382011-09-20T09:52:17.028+03:002011-09-20T09:52:17.028+03:00אני רוצה להציע משהו ברוח 'יונגיאנית'. (ואנ...אני רוצה להציע משהו ברוח 'יונגיאנית'. (ואני רחוק מאוד מרוח החסידות הניואייג'ית עליה כתבת בהקשר אחר). קיומו של מלך בעולם הוא גם ביטוי של היבט שקיים בנפש. תפילות מסוימות נותנות מקום וכך גם ממשות לצד הזה. אני חושב שהצד הזה צריך להיות באיזון עם צדדים אחרים, והתפתחות העולם היא לטובה. אך אני חושב שיש עוצמה גם למקומות ה'פרימיטיביים' הללו. כל קורא של ספרי פנטזיה מכיר את המקום הזה שספרי פנטזיה מאפשרים.<br />אולי הדמוקרטיה גם מייבשת משהו? אולי יש לה צד בדלדולה של הרוח באמריקה ובמקומות אחרים?<br />שוב - לא כקריאה חלילה לחזרה למשטר מלוכני, אלא להבנה שלשוויון שהדמוקרטיה מציעה יש גם ממד מרדד. ובהתכוונות לרובד הנפשי של 'מלך' יש תרומה.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-63796290669146273722011-09-20T08:33:17.792+03:002011-09-20T08:33:17.792+03:00קרא את מאמרו של הרב שמואל שפירא על הסליחות . מקור ...קרא את מאמרו של הרב שמואל שפירא על הסליחות . מקור ראשון השבת.מוסף שבת<br />א.א.אחותךAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-50475999419474403752011-09-20T08:00:09.208+03:002011-09-20T08:00:09.208+03:00אני מסכים בעיקרון, וזה מה שעניתי לבן דודנו האתיאיס...אני מסכים בעיקרון, וזה מה שעניתי לבן דודנו האתיאיסט מנוחתו עדן. התפילות לא רק מבטאות אותנו, אלא גם מחנכות. ובכל זאת, האם לא הגיע הזמן למספרי סיפורים חדשים? תראי בכמה התנגדות נתקל כל שינוי חסר משמעות שמנסים לעשות בבית הכנסת. כל שינוי במקומו של החזן, במילה אחת בתפילה, והעולם מתמוטט. מרוב היצמדות לתפילה כמחנכת שכחנו שהיא גם צריכה לבטא. גם זה חלק מההתבטלות שלנו בפני המסורת. אבל מי שלא מעיז לחדש, לא יצליח לשמור.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-68757093071560554202011-09-20T07:51:14.521+03:002011-09-20T07:51:14.521+03:00במחשבה שניה,תוך כדי הליכת הבוקר שלי הבנתי מה שהחסי...במחשבה שניה,תוך כדי הליכת הבוקר שלי הבנתי מה שהחסידות הבינה לפני מאתיים שנה כשהרבתה להשתמש בתואר "אבא" לרבש"ע. או "טאטע זיסע"...אין ספק שהיה זה ביטוי המעיד על קירבה אמיתית ולא מרוחקת כמו למלך [אם כי הספרות החסידית משופעת במשלי מלך וכו']<br />והגיג נוסף,המחשבה שאנו בני האדם המודרניים,הדמוקרטיים,המשכילים הדעתניים,המוצלחים,הבונים עולמות ומחריבים אותם,טועים לחשוב או מתקשים לקבל סמכות עליונה יותר.כלום לא באות התפילןת שלנו ומנסות להעמידנו במקומינו,מתוך ענווה,קצת שפלות רוח?<br />נכון שזה נשמע כמו ספרות החוכמה שאתה בקי בה יותר ממני,אז מה? משהו השתנה באופיו של האדם מפעם? להפך השחץ והרהב גברו.<br />אז אולי צריך למצוא ביטןיים עכשווים יותר ,אבל הרעיון שנדע לכפוף את האגו שלנו הוא עתיק יומין ואקטואלי מאין כמותו.<br />"ואנחנו נברך י_ה מעתה ועד עולם"<br />א.א. אחותךAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-18635142103798764282011-09-19T23:35:59.638+03:002011-09-19T23:35:59.638+03:00אחותך
מסכימה שעולם הדימויים המלוכני עובר מן העולם ...אחותך<br />מסכימה שעולם הדימויים המלוכני עובר מן העולם ואני נתקפת הרגשה של אי נוחות בכל פעם שדוקא דימוי זה עולה. אבל הייתי שמחה לשמוע [בלשונו שלנשיאינו המלכותי... פרס] מה האלטרנטיבה. האם סחבקיות או "אבא" [נח ...נחמני]עושה את זה יותר מכבד? <br />או ביטויים שאמורים לבא מעולמינו הפנימי. סקרנית לשמוע את המשך פיתוח הרעיון. אבל כידוע לך אחי היקר שעולמינו הוא לא רק שכלתני ויש בתוכנו רבים וטובים שמבקשים את הדימוי הרגשי,יש כאלה שרוצים גם את הדימוי הכנוע . תהליך החיבור לקב"ה ולהווית התשובה עדייןנמצא במרחב הרגשי ולא רק הקוגניטיבי ואין מנוס אלא לחפש או לנסח תפילה שנובעת מעולם פנימי גם אם עכשוי.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-58008291320331198962011-09-19T22:26:46.956+03:002011-09-19T22:26:46.956+03:00מלך הוא בהכרח דיקטטור. דיקטטור משמעו אדם שמושל יחי...מלך הוא בהכרח דיקטטור. דיקטטור משמעו אדם שמושל יחידי. אין הדבר מתייחס בהכרח לטיב שלטונו. וראה:http://www.merriam-webster.com/dictionary/dictator <br />האופציה שלישית של ההסבר היא מה שאתה רוצה, אבל כפי שאתה רואה, זה לא בהכרח.<br />וראש ממשלה שהעם אינו מחבב לא דיקטטור. הוא פשוט ראש ממשלה שנוי. כל עוד השלטון מתחלק הוא לא דיקטטור.<br />דווקא המלך ביהדות הוא לא דיקטטור לחלוטין כיוון שהיה גם הסנהדרין וגם הכהונה וגם הנביאים. <br />אתה שוכח שיש במדינה שלנו לא רק ממשלה, כבולה ככל שתהיה, אלא גם תקשורת ובתי משפט שאמורים להגן על האזרח. במדינה דיקטטורית, אין מי שיגן על האזרח מפני המלך וצבא המלך.<br />יחס של אימה ויראה: יש רק לדמיין שבטעות נכנסת לכפר ערבי...<br />(וחגי: אם לא מדובר באחיך הבכור, אז אנא כתוב את שמו עם מרכאות.)<br />תודה,<br />שפרהShifrahttps://www.blogger.com/profile/16229144356438273540noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-67265210347490362232011-09-19T22:08:21.825+03:002011-09-19T22:08:21.825+03:00פרטים טכניים היסטוריים: הרוגי מלחמת יום כיפור נקבר...פרטים טכניים היסטוריים: הרוגי מלחמת יום כיפור נקברו בקברות ארעיים תוך כדי המלחמה, ללא נוכחות משפחותיהם. שנה אח"כ הם הועברו להר הרצל או לבתי קברות אחרים, לפי בחירת המשפחות. ונתיב מאיר שכנה ממש למטה, מול הר הרצל, במבנים קטנים, שהיום נמצא בהם המכון להלכה וטכנולוגיה.<br />ולאחי הבכור: אני מדבר דוקא על היחס הרגשי של האימה והיראה, שאותו מדגישות התפילות.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-68057216979648870002011-09-19T22:03:04.513+03:002011-09-19T22:03:04.513+03:00א. מלך אינו בהכרח דיקטטור.היו מלכים אהובים על עמם ...א. מלך אינו בהכרח דיקטטור.היו מלכים אהובים על עמם וישנם ראשי ממשלה השנואים בקרב עמם.<br />ב. אינני בטוח שבמשטר שלנו כאשר ממשלה מתחלפת כל שנתיים/שלוש ובכלל היא תלויה בשותפים הקואליציוניים הסוחטים אותה (בעצם את העומד בראשה)עד תום , הוא יותר טוב ממשטר בו המלך הוא השולט היחיד.<br />ג. המושג "מלכות" בימים הנוראים הוא רק להמחשה של היחס בין המושל לנמשל , בין הבורא לברואיו, ולא לשיטת הממשל.אחיך הבכורnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-43185005808625474732011-09-19T22:01:52.221+03:002011-09-19T22:01:52.221+03:00א. תסביר/ רענן את זכרוני: למה היה צורך להעביר את ה...א. תסביר/ רענן את זכרוני: למה היה צורך להעביר את הרוגי המלחמה מהר הרצל למקום קבורה חדש כעבור מספר חודשים?<br />ב. ישיבת "נתיב מאיר" עדיין שוכנת מול הר הרצל. אז למה לכתוב "שכנה אז"?<br />ג. אייק! שם ומלכות עבור פגישת ניקסון?!<br />ד. ושחז"ל הורו לברך ברכה כזו כשרואים מלך של גוים לא עושה את זה טוב יותר. האם היו חז"לניקים שהתנגדו בדעת מיעוט? האם היו פוסקים זאת לו חיו בימי גדולת ישראל כמו מלכות דוד ושלמה? האם זה תקף למלך גוי גדול שהוא אנטישמי?<br />ה. לגבי הרב עובדיה ובגדי מלכות - מי לובש היום בגדי מלכות כמו פעם? והאם זאת הסיבה שהוא מתלבש בצורה מסורתית ומיושנת? מעניין.<br />ו. היום צומצמו הפערים בין האדם הפשוט לבין השליט. בגדים, מכוניות פאר, מלווים - לא משנה. הודות לעיתונות, לתקשורת, לבחירות חופשיות וכו' - אבדה הכבוד העצום. במיוחד במקום קטן כמו ישראל.<br />ז. השכחת שחונכנו על האחים גרים. ועל המלך ארתור. ועל רובין הוד. אנחנו יודעים על מלכים. ואנחנו שומעים הרבה על דיקטטורים...<br />ח. "תחושת כניעה" - בעידן של "מגיע לי"?!<br />ט. העולם שלנו דמוקרטי. אבל העולם הדתי הוא דיקטטורה. קיום מצוות נחשב בחירה בחיים ובטוב, אי-קיום מצוות נחשב בחירה במוות ובעונשים. בחירה, אה?<br />שפרהShifrahttps://www.blogger.com/profile/16229144356438273540noreply@blogger.com