tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post5958120459910756654..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: וירא: דיפלומטיה קדושהחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-86114951090156678752012-11-01T18:25:00.759+02:002012-11-01T18:25:00.759+02:00אכן כן, ואני באמת חושב שזה חידושו הגדול של אברהם ב...אכן כן, ואני באמת חושב שזה חידושו הגדול של אברהם בעולם. את רעיון האלוהים הוא לא חידש, והוא לא נלחם מאד על אחדותו וייחודו, כמו שראינו. גם המוסר הוא לא המצאה יהודית. אבל הסיבה שבגללה ה' אוהב את אברהם, זה כי הוא מתווכח איתו. אני גם חושב שבסיפור העקדה רצתה התורה להראות לנו שגם היא יודעת לשחק עם הרגש הדתי, ושהרגש הדתי הוא אכן חזק מכל, אפילו יותר מהרגש ההורי, אבל לא זו דרכה של תורה. לא הרגש הדתי הוא חידושה של האמונה הישראלית, אלא הצדק והמשפט כפולחן האל. <br />חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-85282843804184037492012-11-01T18:20:21.312+02:002012-11-01T18:20:21.312+02:00(מגיבה בדיליי של שנה, לפרסום החוזר)
אברהם, כמו נו...(מגיבה בדיליי של שנה, לפרסום החוזר)<br /><br />אברהם, כמו נוח שבו דנת לא מזמן, אכן נמנע מעימותים לאורך כל הדרך, גם עם אנשים וגם עם אלוהים. "קח לך מכל מאכל אשר ייאכל" לנוח מזה, ו"קח נא את בנך את יחידך" לאברהם מזה. והם לוקחים, והולכים, ועושים.<br />ובכל זאת, יש הבדל אחד שבזכותו אברהם הוא אבי האומה. הפעם היחידה שבה אברהם כן מעז להתעמת היא כאשר גורל האנושות כולה מוטל על הכף, למרות שההצלה למשפחתו הפרטית מובטחת.<br />ואני מרשה לעצמי לצטט מתוך פוסט שכתבתי בנושא:<br /> 'כשהדברים נוגעים לצדק אבסולוטי – אברהם לא חושש לצאת לעימות מול הגדול מכולם. באומץ הוא "עומד לפני ה'" (כשווה אל שווה), כעורך דין מיומן הוא מתריס מול אלוהים "השופט כל הארץ לא יעשה משפט?!" ואז עובר להתמקחות מכמירת לב, ואינו חושש לבזות את עצמו במו"מ על הצדיקים הפוטנציאליים שאולי יימצאו, כשאנו, שקראנו על חטאת סדום, כבר יודעים – אין לזה סיכוי.<br />אצל נוח המצב בדיוק הפוך: מבחינתו הוא מסתפק בכך שהוא מציל את עצמו ומשפחתו, ושאר האנושות יכולה מצידו ללכת לעזאזל (אולי יש כאן אפילו שמץ של שמחה לאיד, כי יש להניח שבניית התיבה לא עברה בלי לגלוג מצד השכנים).<br /> <br /> את מי נעדיף? מיהו המודל המוסרי שאותו נציב מול עינינו? הסיפור המקראי נותן לנו תשובה ברורה. יותר מזה – מיהו המודל האמוני העדיף? האם עדיף ה"צדיק תמים", (תמים מלשון שלם, ללא פגימה) כלומר זה שאמונתו אינה נפגעת בשום מצב, או דווקא המאמין שמתמודד שוב ושוב עם הספקות? שמאתגר את הצדק האלוהי? גם כאן התשובה ברורה (אולי בגלל זה ממעטים ללמוד תנ"ך בציבור החרדי ומעדיפים לעסוק בדברי חכמים).<br /> <br />ובאורח פרדוקסלי, כל אחת מהדמויות מקבלת הבטחה אלוהית המנוגדת לנטיה האישית שלה: נוח, שהעדיף את טובת משפחתו הפרטית, מקבל הבטחה על המשך האנושות באופן כללי, אך בניו-שלו נפוצו בארץ, וסצינת הסיום המבישה שלו פוגשת אותו כשהוא שיכור באהלו ובנו הקטן רואה את ערוותו.<br /> <br />ודווקא אברהם, שהציב מול עיניו את טובת האנושות כולה, אך כשל פעם אחר פעם ביחסיו המשפחתיים – דווקא הוא זוכה להבטחה ש"יירש זרעך את שער אויביו ונברכו בך כל משפחות האדמה" והוא מת בשיבה טובה ונקבר בכבוד ופאר, כששני בניו מתאחדים ליד קברו.'<br /><br />(לפוסט המלא - כאן:<br />http://yahalam.wordpress.com/2012/03/17/%d7%90%d7%97%d7%aa-%d7%a9%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%a9-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%95%d7%9f/)שפרה צחhttp://yahalam.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-7393260086231328632011-11-10T20:16:39.178+02:002011-11-10T20:16:39.178+02:001. קריאה בה' אינה דוקא הפצת אמונה, וגם הגר קרא...1. קריאה בה' אינה דוקא הפצת אמונה, וגם הגר קראה בשמו למקום.<br />2. הוספת שם לשם אליל אינה מותירה כל רושם על עובד אלילים, שממילא רגיל לריבוי אלים וריבוי שמות. <br />3. לא חלקתי על מעשי החסד של אברהם, ואף אמרתי שהוא עושה דיפלומטיה של צדקה ומשפט.<br />4. דוקא דבריו אל אבימלך מייצגים רצון לא להתעמת. הוא לא אומר אותם בבואו לגרר, אלא רק כשיש לו צורך להצטדק, וכבר הראה הרמב"ן את בהלתו וחוסר המענה שיש לאברהם מול אבימלך. הוא לא רצה לומר זאת מלכתחילה.<br />5. ודאי, הברית. כאן אתה צודק בהחלט. אבל לא נראה לי שאתה צודק לגבי הפרסום.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-44221638886406238052011-11-10T19:42:42.972+02:002011-11-10T19:42:42.972+02:00נראה לי שהתעלמת מכמה מקומות בהן גישת חז"ל מבו...נראה לי שהתעלמת מכמה מקומות בהן גישת חז"ל מבוארת.<br />1. אברם בונה מזבח לה' [לא פעם] וקורא בשם ה'. קריאה בשם ה' נראית לי הפצת האמונה בה'.<br />2. אני חושב שהסברך ממעיט בערך הביטוי: "הרימותי ידי אל ה' אל עליון". אני חושב שיש כאן אמירה חזקה של ה' הוא אל עליון ולא כפי שאמרת שאברהם "מבליע" את שם ה'. אין כאן הבלעה, יש כאן הדגשה מי בראש.<br />3. מה לגבי סיפור הפתיחה של הפרשה? האין זה מעשה חסד, המציג את דמותו של אברהם?<br />4. לאחר שאבימלך לקח את שרה, אברהם מתרץ את התנהגותו כלפי אבימלך: "כי אמרתי רק אין יראת אלהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי" ואח"כ אברהם מתפלל את האלהים בעבור אבימלך.<br />5. ברית המילה החותמת את הפרשה הקודמת היא גם כן אמירה תיאולוגית. אברהם מל את כל "אנשי ביתו יליד בית ומקנת כסף מאת בן נכר". זה ודאי דבר שהיה מפורסם מאד וגרר אחריו "סמינרים רבים" על המצווה ועל מי שציווה אותה.<br /><br />לסיכום, נראה לי ששני הצדדים של אברהם באים לידי ביטוי ואולי הצד האמוני שלו באופן נרחב יותר.חייםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-53681044691492356572011-11-09T21:31:59.238+02:002011-11-09T21:31:59.238+02:00בודאי שיש בדבריו תגובה, אבל אין שום עימות. אין ויכ...בודאי שיש בדבריו תגובה, אבל אין שום עימות. אין ויכוח. הוא כאילו משלים, מזהה, וכמעט אומר במפורש שאין שום ויכוח - זה אותו אחד. הוא לא מנסה להחזיר אף אחד בתשובה, הוא מנסה להשתלב ולהתקדם בלי לוותר על שלו.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-24017877471418004982011-11-09T20:56:54.340+02:002011-11-09T20:56:54.340+02:00חגי,
דבריך בדרך כלל מעוררי מחשבה ומרתקים והם בבחינ...חגי,<br />דבריך בדרך כלל מעוררי מחשבה ומרתקים והם בבחינת קרן אור בחשיכת הבורות מכאן והחסידות השוטה מכאן.<br />אולם הפעם אשאל: איך אתה מבין את הדיאלוג בין אברהם למלך סדום.<br />הרי מלכיצדק מזכיר את "אל עליון" ואלו אברהם מתקן בדבריו למלך סדום "ה' אל עליון". האם אין בכך דיאלוג תיאולוגי.<br />אייל בן אליהוAnonymousnoreply@blogger.com