tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post5919988901101924705..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: ויקרא: לוח הקרבנות ממרסייחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-84510139938730887142017-03-30T08:25:03.020+03:002017-03-30T08:25:03.020+03:00האפולוגטיקה בה' הידיעה היא זו שמפרידה בין טעמי...האפולוגטיקה בה' הידיעה היא זו שמפרידה בין טעמי המצוות והרקע שלהם, לבין המחויבות לקיימם. האם אין גבול לאלסטיות החבל? בעיות פתוחותhttps://www.blogger.com/profile/03317786157974734957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-43608903085860858142016-11-30T09:38:03.558+02:002016-11-30T09:38:03.558+02:00לדעת הרמב"ם, ובאיזה שלב של החינוך אנחנו אמורי...לדעת הרמב"ם, ובאיזה שלב של החינוך אנחנו אמורים להיעצר? האם העולם קפא בזמן מתן תורה?בעיות פתוחותhttps://www.blogger.com/profile/03317786157974734957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-10541096713891930202014-03-07T09:27:29.467+02:002014-03-07T09:27:29.467+02:00נפלא.
תודה רבה!
אעיר רק שגם את התפילה הרמב"ם ...נפלא.<br />תודה רבה!<br />אעיר רק שגם את התפילה הרמב"ם כנראה ראה כפרקטיקה דתית שאפשר היה בלעדיה. אאל"ט בפרק לב הוא משווה את התפילה לקרבנות (אם נביא היה בא אלינו לא להתפלל רק 'להרהר במושכלות').<br />יהודהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-81078781790209593402014-03-05T00:57:27.993+02:002014-03-05T00:57:27.993+02:00תודה, זה מאמר נהדר.
לי כיהודי דתי זה מאד משמעותי ל...תודה, זה מאמר נהדר.<br />לי כיהודי דתי זה מאד משמעותי להבין את הרקע ההסטורי למצוות, שכן הרעיון העומד מאחוריהן מתבטא חזר מאד בהקשר ההסטורי.<br />משם ההשלכה לימנו היא לרוב מאד קלה, חכמה, הגיונית ומשמעותית, שכן סדנא דארעא חד הוא. היום כלפני 2000, כלפני 3500 שנה.<br />נראה לי שחשוב לדעת להבדיל בין הלכה ויהדות. הן אינן סינונימוס.Blue Soleihttps://www.blogger.com/profile/10976540351509535503noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-85489809008871249302013-03-17T08:38:06.627+02:002013-03-17T08:38:06.627+02:00גם במומ ההלכתי יש שיקולים הסטוריים.גם במומ ההלכתי יש שיקולים הסטוריים.אביחי אלוניnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-68229039862962618992013-03-13T13:24:25.979+02:002013-03-13T13:24:25.979+02:00מכיון שהתורה אינה רק הלכה. מכיון שהתורה אינה רק הלכה. חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-81652416713871011652013-03-13T13:08:55.758+02:002013-03-13T13:08:55.758+02:00אם טעמי המצוות אינם בעלי משמעות הלכתית, בשביל מה ל...אם טעמי המצוות אינם בעלי משמעות הלכתית, בשביל מה לדון בהם בכלל? הלא גם אם הטעמים ישתרו בשלב מסוים את הצורך בקיום, נמשיך לקייםAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-49029790182618682592012-03-22T15:17:05.491+02:002012-03-22T15:17:05.491+02:00הרמב"ם מרבה להביא דוגמאות מעשיות מהאלילות שהו...הרמב"ם מרבה להביא דוגמאות מעשיות מהאלילות שהוא הכיר - ה"צאבא", כת נאופלטונית אלילית שרווחה בצפון מסופוטמיה, כמדומה לי, עד אמצע ימי הבינים. לאור דוגמאות אלה הוא מסביר כמה וכמה הלכות מהתורה. כך שנראה לי שהוא בהחלט עסק בהיסטוריה. ומנין אתה לוקח שלדעתו האל לא יכול לצוות? ייתכן שאמונתו בנבואה או באמיתות התורה מהווה סתירה לוגית לאמונתו באל הטרנסצנדנטי, אבל היא קיימת בכל זאת. במפורש הוא מתנה את הנבואה ברוח ממרום ולא רק בהשתלמות מלמטה.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-2910660479684574032012-03-22T14:54:32.414+02:002012-03-22T14:54:32.414+02:00תודה על הידיעות המעניינות והניתוח שלהן.
במאמר אתה...תודה על הידיעות המעניינות והניתוח שלהן.<br /><br />במאמר אתה מציג את שיטתו של הרמב"ם בהקשר ה"מדעי" שלה, כמבוססת על אינטואיציה היסטורית. בדרך הצגת דברים זו אתה מסיק נכונה שהידע שהצטבר בינתיים מאשש את דעת הרמב"ם, שכן עוד ועוד תגליות חושפות קירבה בין הפולחן המקראי לפולחנים שסביב.<br /><br />אך אני מסופק אם נכון לקרוא את הרמב"ם בהקשר מדעי, ואם ניתן להניח שמה שהנחה אותו הוא אינטואיציה מחקרית שיכולה להוכיח את עצמה כשם שהיא יכולה להתברר כמופרכת. שיטתו של הרמב"ם מונחית מעקרונותיו התיאולוגיים, לפיהם לא יתכן שאל טרנסצנדנטי שאינו ידוע אלא על דרך השלילה, יוכל לצוות מצוות כלשהן בדרך כלשהי, וודאי שלא שייך להקריב קרבנות כחלק מפולחן אידאלי. הוא מוכרח לפרש את הנבואה כסוג של השתלמות מלמטה, ואת הפולחן כהתעלות הדרגתית מהאלילות שסביב.<br /><br />תיאוריה כזו אינה עוסקת במדע אלא בתיאולוגיה, ומשכך אינה ניתנת להפרכה או לאישוש.יוסףhttp://knowledgepangs.wordpress.com/noreply@blogger.com