tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post4614709167716919911..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: על מדע, השכלה, אמונה ותשובהחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-71807134682883171982017-09-06T08:28:38.247+03:002017-09-06T08:28:38.247+03:00הממסד הדתי הוא אכן הבעיה, לא הפתרון. אני חושב שזה ...הממסד הדתי הוא אכן הבעיה, לא הפתרון. אני חושב שזה היה ברור מאד מהרשומהחגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-76799241874724561692017-09-05T23:24:34.485+03:002017-09-05T23:24:34.485+03:00תודה על רשומה מעניינת.
ברצוני להתייחס לשתי טענות ...תודה על רשומה מעניינת.<br /><br />ברצוני להתייחס לשתי טענות שהעלית. הראשונה - נחוץ "לפרוץ את החומות" סביב רעיונות ישנים בכדי להתקדם לרעיונות חדשים. כדוגמה הבאת את תהליך העזיבה של המסגרות הדתיות, שהוביל להתחזקות המדע כאלטרנטיבה אליהן. להערכתי, קשה לקבוע סיבה ומסובב בהקשר זה. קשה להחליט מה קדם למה, ובוודאי תמצא דוגמאות לכאן ולכאן. כלומר, אנשים רבים שנחשפו לרעיונות המוקדמים של ההשכלה נסחפו עם הזרם ועזבו את הדת בעצמם. אני מניח שתהליך דומה קורה כיום עם חוזרים בשאלה - היחשפותם לגורמים חוץ-מסגרתיים יכולה להתחיל את השרשרת שבסופה יחזרו לשאלה. ודאי שקיימים גם חוזרים בשאלה שראשית מרדו במסגרת מעצם היותה מסגרת, אבל קשה להעריך מה חלקם היחסי.<br /><br />הטענה השנייה שאליה אתייחס קשורה לאמירתך (הבוטה מאוד) של"תיאוריה... אין לכך קשר למושג האמת כשלעצמה". אני קורא לאמירה זו בוטה כי לקורא פחות זהיר היא עלולה להישמע ניהיליסטית לחלוטין וחותרת תחת יסודות המדע והידע האנושי. אפתח ואומר שאין תשובה אחת ומוסכמת לשאלה "כיצד מוגדר הידע המדעי?", וזאת כיוון שהתשובה אליה מורכבת ומשתנה בין ענפי המדע השונים. <br /><br />כשאני טוען שאני יודע שהאבולוציה והברירה הטבעית אחראית למגוון הביולוגי על כדה"א, אני לא מסייג מיד את דברי ואומר "יודע, אבל בכפוף לתצפיות ולהשערותיהם העדכניות של מיטב החוקרים בני זממנו". ישנן תיאוריות מדעיות שהפכו לדבר הכי קרוב לעובדה מדעית שיש לנו, ל"אמת מדעית". הברירה הטבעית היא אחת מהן. היכרות בסיסית עם ההיסטוריה של המדע תלמד אותנו ש(1)התיאוריות המבוססות-מאוד הללו יכולות להשתנות, וש(2)אפשר להגיע רחוק מאוד גם עם "חצאי האמיתות" האלו. לכן, בהכללה גסה, לאף אחד לא אכפת שהמדע לא מכיר באמיתות אבסולוטיות חוצות זמן ומרחב - הגרסה ל"אמת" של המדע היא פשוט טובה מספיק. יתרה מכך - אף אחד לא פגש מעולם "אמת" טובה יותר מזו שיש למדע להציע, לפחות בתחומים שבהם הוא פועל.<br /><br />לכן, לטעמי, ההצגה שלך של המצב הקיים של "האמת המדעית" הייתה פגומה, והדגישה את הצדדים הרעים בו (כביכול) במקום את הצדדים היפים והנכונים היסטורית. אם הצלחת לקשר זאת להגותו של הרמב"ן - מה טוב לך, אבל באותה נשימה הייתי מסייג ואומר שממסד הדתי בימינו מחזיק בעמדות שונות מאוד מעמדותיו של הרמב"ן בנושאים אלו. אולי כתגובה לרפורמה שציינת בחלק הראשון, אני חושב שהממסד הדתי דווקא כן סבור שהוא מחזיק באמת אבסולוטית - ומכאן נובע הפער העמוק בין דת למדע, או בין החשיבה הדתית לחשיבה המדעית, בימינו.חגיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-54774536817055301312017-08-29T21:31:38.197+03:002017-08-29T21:31:38.197+03:00הצגת בקצרה את הנושא העיקרי של מחקריי והוא היחס למת...הצגת בקצרה את הנושא העיקרי של מחקריי והוא היחס למתח שבין ההתגלות והתבונה בעת החדשה, משדל ורשר הירש עד הרב קוק והרב שגר. המתח הזה מזין את כל ההגות היהודית מאז רסג. הניסוח שלך מתקרב לזה של אלו שהחזיקו ומחזיקים בעמדת האמת הכפולה. ראה ספריי הדרך הממוצעת והאמת הכפולה, וספרות נוסף בדרך.אפי חמיאלhttp://www.echamiel.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-20722861298076355012017-08-28T09:08:52.937+03:002017-08-28T09:08:52.937+03:00אני התייחסתי לפסקה האחרונה בפוסט שלך."שובו אל...אני התייחסתי לפסקה האחרונה בפוסט שלך."שובו אלי ואשובה אליכם."<br />פיסקה חזקה ומרגשת מאד כי יש בה אלמנט של שיבה אל אלוהים שהוא מקור הנחמה והתקווה<br />אבל כאשר נוצר מצב שבו יש פקפוק לגבי עצם המצאות מקור הנחמה הזה ברור שאין לאן לשוב.<br /><br />ולכן אם אכן אכפת לו מאיתנו ,מתבקש שאותו מקור נחמה ישוב אלינו תחילה אפילו אם הוא לא חייב לנו כלום ,כפי שכתבת.<br />כמובן שהאל לא חייב לנו כלום. אבל לא הכל מתחיל ונגמר בחובה.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-58330224327015008052017-08-27T20:26:56.320+03:002017-08-27T20:26:56.320+03:00אלןהים לא חייב כלום. אנחנו חייבים לעצמנו לחזור ולב...אלןהים לא חייב כלום. אנחנו חייבים לעצמנו לחזור ולברר את הרעיון שמדריך את חיינו, מהי האמונה עבורנו, למה אנחנו מתחייבים בקבלת התורה, לאן כל זה הולך. אם נשכח את העיקר ןנעסוק רק במסגרות נמצא את עצמנו כל ימינו נלחמים על שאלות של מסגרת ושל איפיונים ומכלים את כל הפוטנציאל האדיר של רעיון האלוהות, שבכוחו לתקן עולם, להבל ולריק ולאל לא יושיע.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-79326871094590204802017-08-27T16:25:26.417+03:002017-08-27T16:25:26.417+03:00זה לא אלוהים שמגיב לך...
וברצינות- תתייחס לדברים כ...זה לא אלוהים שמגיב לך...<br />וברצינות- תתייחס לדברים כמו שהם ולא למי שאומרם.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-89830787826665117522017-08-27T15:54:30.883+03:002017-08-27T15:54:30.883+03:00אשמח מאד לדעת מי מגיב ליאשמח מאד לדעת מי מגיב ליחגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-20347772344722057052017-08-27T14:48:45.315+03:002017-08-27T14:48:45.315+03:00מילות הסיום שלך מבטאות את האבסורד בגישה שלך.
"...מילות הסיום שלך מבטאות את האבסורד בגישה שלך.<br />"שובה אלי ואשובה אליכם" כלומר אנחנו צריכים לשוב קודם כל ורק אח"כ אלוהים ישוב אלינו.<br />אבל אם ,כפי שתארת היטב , האמון במסורת הולך ומתערער לאן נשוב ?<br />ההגיון אומר שאם ילד איבד את דרכו אביו אינו מחכה שהוא ישוב אליו אלא להפך. האב לוקח אחריות האב לוקח את היזמה .<br /><br />ואם יש אלוהים אז הוא חייב לקחת את היזמה ולשוב אלינו .<br />ולכן מילות הסיום שלך צריכות להיות כך:<br />"אשובה אליכם בני ואז תשובו אלי."<br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com