tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post3935381976653976979..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: ארכיאולוגיה ומקראחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-55610412188260041092016-06-05T15:54:57.427+03:002016-06-05T15:54:57.427+03:00בס"ד כ"ח באייר ע"ו
אם ניזקק לדוגמה...בס"ד כ"ח באייר ע"ו<br /><br />אם ניזקק לדוגמה של איזכורו של בלעם בר בער בכתובת קדומה - אם נבחן במתודה 'מדעית צרופה', הרי שאין שום ראיה מהכתובת בדיר עלא לקיומו ההיסטורי של בלעם. כל שיש לי ללמוד ממנה הוא שהיה באיזורנו מיתוס קדום על חוזה מופלא בשם בלעם, שתרבויות שונות יצרו ספרות פסאודו-אפיגרפית שתלתה את חזונותיה באותו נביא-קוסם אגדי.<br /><br />המקרא לא זקוק לאימות. וכי ניתן לשתול בזכרון ההיסטורי של מאות אלפי אנשים עבר מפוברק? להכניס לראשם של בני כנען חופשיים נראטיב משפיל שאבותיהם היו עבדים במצרים? מי המזוכיסט שינחיל לבניו שקר כזה? ואיך בליל שבטים שכמעט מעולם לא היו מאוחדים מדינית (ולדעת פינקלשטיין וסיעתו, מעולם לא היו מאוחדים מדינית...), יוצאים לגלות עם תורה אחת. אפילו התורה שביד השומרונים זהה לתורה שבידינו, חוץ מאשר שינויי נוסח קטנים. איך הצליחו 'מפברקי המקרא' להשליט את זיופם על כל העולם היהודי המפוזר ומפורד בין העמים, עם של דעתנים 'קשי עורף'?<br /><br />על אחת כמה וכמה בדורותינו שאינו בהתגשמות נבואות התוכחה, ושתינו את כוס התרעלה כמעט עד תומה ב'מדבר העמים', ולאחריהם בתחילת התגשמות ההטחת 'ושב וקבצך מכל העמים והביאך אל הארץ...', חזון יחזקאל על הרי ישראל הנותנים פריים 'לקראת עמי ישראל כי קרבו לבא', ונבואת זכריה על זקנים וזקנות וילדים וילדות המשחקים ברחובות ירושלים. היש 'אימות' גדול מזה?<br /><br />מה שיש לנו להסתייע במימצא ההיסטורי והארכיאולוגי, הוא להבנה טובה יותר של המקרא. מציאת מטבע עתיק של שקל סייעה לרמב"ן להכריע בשאלת מידת השקל. הביקור בקבר רחל הביא את הרמב"ן לשנות את פירושו ל'בעוד כברת ארץ לבא אפרתה';פרופ' מ"ד קאסוטו מוצא בכתובת אוגריתית סיוע לסברת הרמב"ם שבישול גדי בחלב אמו הוא פולחן אלילי; ד"ר יחיאל צבי מושקוביץ השתמש במימצא הארכיאולוגי על צורת שערי ערי שלמה כדי לפרש את צורת השערים בחזון יחזקאל; ויבל"טא הרבנים חיים בניש והדר מרגולין מוצאים בשרידי גלעיני הזיתים שבחורבות פומפיי חיזוק לסברת רבי חיים מוולוז'ין ששיעור 'כזית' הוא כזית.<br /><br />את עיקרי אמונתנו לא שינינו ולא נשנה. לא עובדי האלילים שלעגו לנו באמרם: 'איה אלקיהם', לא הנוצרים והמוסלמים שניסו אם ברדיפות ואם בפיתויים, לשכנענו שהקב"ה נתן תורה חדשה. לא הפילוסופים היווניים ואנשי המדע המודרניים ישכנעונו שהעולם קיים כמכונה אוטומטית ללא התערבות של בורא עולם, ולא מבקרי מקרא ישכנעונו שהתורה היא בליל תעודות מעשי ידי אדם.<br /><br />כאבותינו העקשנים אנו אומרים לכולם: 'תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב - אחזנוה ולא נרפה ממנה'. דברי חכמה וטעם נקבל, כדברי הרמב"ם 'שמע האמת ממי שאמרו'. קושיות ו'סתירות' הן לחם חוקנו ואנחנו משתדלים לבררן כדי להגיע למיצוי האמת, אך אין הן מאיימות על עולמנו הרוחני. אנחנו מכירים ב'קוצר המשיג' שאין ביכלתנו להבין הכל, אך אין אנו בני חורין להיבטל ממלאכת הקודש של הנסיון להבין כמה שיותר, הבנה שהיא חלק מרכזי במצוות תלמוד תורה, ועל זה אנו מתפללים אל ה': 'גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך'.<br /><br />בברכה, ש.צ. לוינגר<br /><br />אימות או עזרה להבין?noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-52501112176464340892016-06-05T00:33:58.642+03:002016-06-05T00:33:58.642+03:00בס"ד יום ירושלים תשע"ו
האפשרות שחזאל מי...בס"ד יום ירושלים תשע"ו<br /><br />האפשרות שחזאל מייחס לעצמו מה שלא עשה היא סבירה, הרי דרכם של מלכי האומות היתה להתפאר בכתובותיהם. רק סופרי המקרא היו מוכנים גם לתאר גם את כשליהם וחולשותיהם של מלכיהם.<br /><br />אך בנידון דידן ניתן גם לומר שחזאל לא ידע שיהורם ואחזיהו נהרגו בידי יהוא אלא סבר בתום לב שמתו מפציעתם בקרב. הרי יהוא מנסה להסתיר את מעשיו. לשם כך הוא מורה: 'אל יצא פליט מהעיר ללכת לגיד ביזרעאל'(מל"ב ט,טו); מורה לקבור את איזבל בכבוד כבת מלך (ט,לד), ומתנער מאחריות להריגת בני אחאב באומרו'ומי הכה את כל אלה' (י,ט. דבריו 'צדקים אתם, אני קשרתי על אדוני ואהרגהו ומי הכה את כל אלה' נאמרים באירוניה: 'אתם טוענים שאני הרגתי את המלך, ומי הרג את כל אלה?').<br /><br />לגבי כיבוש הארץ בימי יהושע - על פניו נראה שיהושע השמיד את ה'מעצמות', הערים המרכזיות ששלטו בארץ, אך נשארו יושבי הכפרים וערי השדה, שאיתם היה כל שבט שריך להתמודד כדי 'לסיים את המלאכה'.<br /><br />בברכה, ש.צ. לוינגרלגבי כתובת חזאלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-23060104735952766662016-06-02T23:39:53.635+03:002016-06-02T23:39:53.635+03:00כדי למנוע הסתבכות גדולה בין הארכיאולוגים בדורות ה...כדי למנוע הסתבכות גדולה בין הארכיאולוגים בדורות הבאים, שישפכו דיות וישברו קולמוסים לאין ספור, בשאלה: האם נדפס הספר 'בעיני אלקים ואדם' בשנת תשס"ה, כעדות שרידי הבלוג של ד"ר חגי משג, שנמצאו בשכבות המירשתת המתוארכים ע"י פחמן 14, לראשית המאה ה-21, לבין העולה משרידי הספר עצמו, שנמצאו בחפירות בקיבוץ עין גדי - אני ממליץ לכב' בכל האכסניה שיחפור בנושא, ויגלה לנו את דעתו בנושא.<br /><br />לענ"ד יש לתמוך בגירסא המקדימה את הספר לתשס"ה, שכן משמו 'בעיני אלקים ואדם' בו לא נזכר שם הוי"ה, נראה שמחברי הספר לא הכירו עדיין את מקור J.<br /><br />בברכה, ד"ר שאציוס פון לוונהאוזן<br /><br />ברם, יש אומרים, שמכיוון שהספר נערך ע"י ד"ר 'יאשיהו' פרג'ון, ששמו מוכיח על זיקתו ל-D, הרי שלא ראה הבדל בין שם הוי"ה לשם אלקים. ייתכן שאף מחירו של הספר, 78 ש"ח, העולה שלוש פעמים כ"ו, מצביע על זיקה משמעותית ל-J.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07239537715035272187noreply@blogger.com