tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post2023800081838395164..comments2024-03-26T22:04:05.050+02:00Comments on על מה שהיה ועל מה שקורה: ויקהל פקודי: על דעת המקוםחגי משגבhttp://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-61701787210293869432013-03-06T13:55:15.201+02:002013-03-06T13:55:15.201+02:00חכמתו של שלמה גם היא בסימן האוניבסרליות. ספרות חכמ...חכמתו של שלמה גם היא בסימן האוניבסרליות. ספרות חכמה היתה במסופוטמיה ומצרים אלף שנה לפני שלמה ויותר, דומה מאד לחכמת ספר משלי ולעתים זהה לגמרי. כך שגם זה דווקא מסממני האוניברסליות, והיא ודאי חיובית. כדאי לזכור שחז"ל פעמים רבות אינם מכוונים לפשוטו של מקרא אלא דווקא לזמנם שלהם, ומה שנכון לתקופתם גם הוא אמת, והכל תלוי בתנאים ובנסיבות. חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-9895581526971761112013-03-06T13:13:01.547+02:002013-03-06T13:13:01.547+02:00לפי חז"ל ודאי שאוניברסליות היתר של שלמה גרמה ...לפי חז"ל ודאי שאוניברסליות היתר של שלמה גרמה לחורבן , הם תולים את זה בעיקר בבת פרעה (ויש לכך כמובן "עקיבות" במקרא)בנוגע למשיח נכון שיש דמיון משמעותי למלכות שלמה, אבל יש גם הבדל תהומי , במלכות משיח המרכז הוא ישראל ודברו המיוחד לעולם , ופחות השפה האוניברסלית של עוצמה כלכלית וצבאית , ממנה מסתייגת התורה בפרשת המלך, לא בכדי תשתית מציאות משיח היא "עני ורוכב על חמור" , וחזון ישעיהו ומיכה על "נכון יהיה הר בית השם" מדבר על "וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו " , שן העוצמה והכלים שהיא נותנת נמצאים לגמרי בצד ונותנים ל"קול קול יעקב" להופיע. (בדומה למה שהיה אמור להיות אצל משה , כאשר המטה עומד בצד , והסלע מוציא מימיו בכח הדיבור) אמנם ראוי לזכור שלפי המקרא גם שלמה התפרסם בחכמתו בין העמים,ולא רק בעוצמתו הכלכלית והצבאית , אבל כיון שהיה זה וגם זה, והעולם מבין יותר את שפת העוצמה הכלכלית, בסופו של דבר לאחר כמה דורות נותרה רק העוצמה הכלכלית וטבעה בים של הריאל פוליטיק הסביבתי שמתנהל סביב עוצמה כלכלית צבאית וכד'.אשרnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-61490104592640556212012-03-19T13:13:25.906+02:002012-03-19T13:13:25.906+02:00אהבתי את דבריך כיון שהם מיישבים קושי שאני מתמודד א...אהבתי את דבריך כיון שהם מיישבים קושי שאני מתמודד אתו זמן רב. את היהדות התלמודית אני נוטה לראות, בעקבות רבים, כ"גלותית" - שאינה משתרשת במקום אלא עוקרת את עצמה ממנו, מה שמתקשר למונותאיזם היוצא לאל אחד טרנסצנדנטי ומתרחק מהאלילים הפוליתאיסטים. ידועים דבריו של הרב מאיר שמחה במשך חכמה שליבוביץ היה מרבה לצטט, על שהיהדות אינה מקדשת מקומות.<br /><br />אך לעומת זאת נראה שהיהדות המקראית, יחד עם זרמים שונים מתחת לפני השטח של היהדות התלמודית, כן משתרשים במקומות, מייחסים קדושה לקברי צדיקים ועוד. ניתן לטעון שאין צורך לשאוף להרמוניה ביהדות, אך מענה זה אינו מיישב את הדעת כשהמקדש עצמו נגוע בבעיית ההשתרשות במקום.<br /><br />לדבריך, בית המקדש דומה לקרבנות לדעת הרמב"ם. יש כאן שיחה עם התרבויות שסביב, לקיחה של אתוס מתרבותם, והוצאתו מהקשרו המקורי, בהיפוך שמביא אותו ליציאה מה"מקום". המקדש דומה חיצונית למקדשים הפוליתאסטים, אך כל מטרתו היא להוביל את העם משם החוצה, אל מחוץ למקום, מעבר לו.<br /><br />תודה רבה!יוסףhttp://knowledgepangs.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-77432823884048732932012-03-18T17:21:06.012+02:002012-03-18T17:21:06.012+02:00א. אני מסכים שמצב הקבע הוא הרצוי, אלא שבניגוד אליך...א. אני מסכים שמצב הקבע הוא הרצוי, אלא שבניגוד אליך הוא לא מבוסס "אולי על תשתית ההתלהבות של ההתחלה", אלא שהבסיס הזה של ה'התלהבות' (רצון זו מילה יפה יותר) הוא היסוד המחייב של מצב הקבע. הקבע הממוסד אמור לממש בתוכו את הרצון החופשי, אם הוא לא עושה את זה הוא חוטא למטרתו. אני לא חושב שבהגדרה הנפילה הכרחית, מצב קבע שמצליח לבסס בתוכות את הרצון הראשוני הוא אפשרי והוא אחד האתגרים (אם לא האתגר) של מלכות ישראל. לפי הקריאה שלי שלמה לא ביסס את בניין המקדש על הרצון הוולונטרי של העם ובכך ערער את היסודות שלו עוד לפני בנייתו. אבל אני מבין שאפשר לקרוא גם אחרת.<br /><br />ב. אני אשמח לדעת, אם אפשר, מה המקורות לכך שדווקא שלמה הוא המודל למשיח העתידי ולא דוד.יאירnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-84233753386210928032012-03-18T16:13:34.103+02:002012-03-18T16:13:34.103+02:00טוב, העניין מנקודת מבט היסטורית לפחות לא כל כך פשו...טוב, העניין מנקודת מבט היסטורית לפחות לא כל כך פשוט. ראשית, כמו שאמרתי, שלמה הוא המודל למשיח, למרות הציטוט מיחזקאל. שנית, מה שכתב אוהד, כבר במדבר יש מיסים לקרבנות. שלישית, סוף סוף אצל דוד היו לפחות שתי מרידות, בעוד שדוקא בשלמה לא מרדו. <br />ההבדל המרכזי הוא שעל פי דבריך, יאיר, הנפילה היא הכרחית ומובנית במצב, מכיון שגם אתה מודה שאי אפשר לבסס את מצב הקבע על ההתנדבות, ובכל זאת ההתנדבות היא המצב הרצוי. אבל טענתי היא שהקבע הוא המצב הרצוי, אולי על תשתית ההתלהבות של ההתחלה, אבל שלב המיסוד חייב להיעשות. שלמה התווה את הדרך, אבל גם קלקל אותה. סוף ימיו אינו מעיד בהכרח שגם תחילתם היתה לא טובה.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-25987033470676320052012-03-18T13:22:31.827+02:002012-03-18T13:22:31.827+02:00אתם צודקים ולא טענתי שלא, ודאי שבשביל לבסס ממלכה צ...אתם צודקים ולא טענתי שלא, ודאי שבשביל לבסס ממלכה צריך גם מיסים. אבל השאלה היא מהו היסוד, המשכן לא היה יכול להיבנות ללא רצון העם. המקדש צריך להתבסס על יסוד הרצון של עם ישראל, אח"כ אפשר לתחזק אותו עם מיסים. <br />נראה לי שכשהתנ"ך מדגיש את המס, ובמיוחד כשהוא עושה את זה בצמוד למס שנלקח לבניית בית המלך (בכלל ההצמדה של בניין המקדש לבניין בית המלך לא מחמיאה לשלמה), הוא בא להנגיד את המקדש למשכן, שבו מודגש פעם אחרי פעם "מאת כל איש אשר ידבנו ליבו".<br />אם אנחנו רואים שהסיבה (מהפרספקטיבה האנושית) לפיצול הממלכה היא התמרמרות העם על עומס המיסים של שלמה אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שגם המקדש נבנה מאותם מיסים.<br />הייתי מסתכן ואומר שהמלך שאליו מכוונים הנביאים הוא דווקא דוד ולא שלמה ("ודוד עבדי נשיא להם לעולם"), אצל דוד עדיין קיים רצון וולונטרי. העם בוחר בדוד, דוד כובש את ירושלים מתוך רצון לחבר בין בני לאה לבני רחל, ואם נקבל את הפרשנות של חז"ל לסתירה בין דברי הימים לספר שמואל דוד קונה את גורן ארוונה מכספו של העם כולו. דור החלוצים הראשון הוא הדור שבחר בדוד והיה חלק מהמהפכה המלוכתית שלו, שלמה הוא כבר מלך עם בית מלוכה שושלתי ש"לא צריך" את העם בשביל לבסס את מלכותו. דוד מבטא את המלוכה מרצון העם ורצון ה', שלמה מבטא את תחילת הנפילה, גם מצד היחס לעם וגם מצד היחס לקב"ה.יאירnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-18524533467821844382012-03-18T10:29:43.709+02:002012-03-18T10:29:43.709+02:00תגובה לתגובה שלך לתגובה של יאיר: יפה אמרת. הגם שה...תגובה לתגובה שלך לתגובה של יאיר: יפה אמרת. הגם שהמשכן נבנה על בסיס התנדבות העם, קרבנות הציבור המוקרבים בו באים מתרומת הלשכה של מחצית השקל וזה כבר לא בהתנדבות אל מס קבוע. אי אפשר לנהל שגרת חיים מתוקנת ולאורך זמן על בסיס התנדבות ורצון טוב.אהדnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-67131353014994670042012-03-16T06:22:21.163+02:002012-03-16T06:22:21.163+02:00אני לא יודע. בהיפוך דבריו של ר' נחמן מברסלב, א...אני לא יודע. בהיפוך דבריו של ר' נחמן מברסלב, אני הייתי אומר שכל דבר אפשר לקלקל. דמותו של המשיח העתידי במסורת ישראל נגזרה מדמותו של שלמה יותר מאשר של כל מלך אחר, ולפיכך בניין מקדשו הוא בדיוק ימות המשיח. הדרך שהציע שלמה היא דרך אפשרית שהתקבלה על ידי העם ברצון, ורק בהמשך מלכותו התקלקלה. הלא זה ההבדל בין דור חלוצים ראשון, שעושה הכל בהתנדבות ומתוך אידיאל, לממלכה מסודרת וממוסדת, שדבריה חייבים להיעשות בחוק, במס, ואף בכפיה. אי אפשר לבסס מדינה מסודרת על רוח ההתנדבות, ואף אנו בונים את הצבא על גיוס חובה ואת מערכת החינוך על גביית מיסים. עברנו את ימי הפלמ"ח.חגי משגבhttps://www.blogger.com/profile/05343927864087940783noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8925202651489093578.post-32405329963183507912012-03-16T00:29:23.359+02:002012-03-16T00:29:23.359+02:00מרתק ויפה כתמיד.
נראה לי שהדרך שבה שלמה בנה את המ...מרתק ויפה כתמיד.<br /><br />נראה לי שהדרך שבה שלמה בנה את המקדש, ה'אוניברסליות' שלו היא זו שגרמה בסוף לחורבנו. בניגוד למשכן שנבנה דווקא מתרומת העם "מאת כל איש אשר ידבנו ליבו" המקדש נבנה ממיסים שנשלחו לחירם, והמיסים האלה לא בנו רק את ביהמ"ק אלא גם את בית המלך "וזה דבר המס אשר העלה המלך שלמה לבנות את בית יקוק ואת ביתו". המשכן היה ביטוי לרצון העם, לאיחודו של עם ישראל כעבדי ה', ללא עם ישראל ורצונו הוולונטרי אין משכן. המקדש היה אמור להיות המקום שמאחד סופית את עם ישראל מסביב למרכז מדיני-אלוקי, גם למקדש אין יכול להיות שום ערך ללא עם ישראל שעומד בבסיסו. אבל במקום שהמקדש יהיה מקדשו של עם ישראל המקדש הפך להיות 'מקדש שלמה'. העם שעל הגב שלו נבנה המקדש (ובית המלך) מאס במיסים האלה ומרד ברחבעם מה שהוביל לתחילת שקיעתו של עם ישראל בפילוג המלוכה ובסופו של דבר לחורבן הבית.יאירnoreply@blogger.com